Hvordan udvikles god undervisningspraksis?
En meget vigtig start er at kunne begå sig med andre. Opføre sige ordentligt, skabe noget, være dannet.
Hvad er dannelse?
En meget vigtig start er at kunne begå sig med andre. Opføre sige ordentligt, skabe noget, være dannet.
Hvad er dannelse?
Almen dannelse er (Klafki) et ønske om at
skabe mennesker, der kan forbedre samfundet. Reflekterende, medbestemmende og
handlende. Dannelse er noget, der sker med den enkelte, men det er samtidig
noget kollektivt (Illeris). Digital dannelse skal ske gennem en refleksion
over, hvad der er op og ned i forhold til fakta. Kritisk, empatisk og evnen til
at tænke i sammenhæng.
Hvorfor dannelse?
Det er nødvendigt med digital dannelse for at kunne begå sig
i uddannelsen i Danmark. En anden faktor er da også, at den generelle
udvikling går i den digitale retning. Her kan nævnes NEM-ID, UNI-login, intern
kommunikation som opgaveudlevering/aflevering, sygemeldinger og andre beskeder
som er væsentlige for at tage en uddannelse i Danmark.
Hvordan?
Generelle træk ved undervisningen
understøtter elevens almene- og digitale dannelse. Arbejdsformen kobler teori
og praksis.
Eleverne indgår i læringsfællesskaber, hvor
der er mulighed for videndeling og hvor eleverne oplever at være indbyrdes
afhængige.
Eleven har ejerskab for indholdet og kan se
koblingen til virkeligheden.
Eleven skal løbende dokumentere produktioner og
refleksioner undervejs, f.eks. via en blog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar