tirsdag den 18. februar 2020

DigiTek, teknologi, samfund og dannelse

Hvordan udvikles god undervisningspraksis?
En meget vigtig start er at kunne begå sig med andre. Opføre sige ordentligt, skabe noget, være dannet.

Hvad er dannelse?
Almen dannelse er (Klafki) et ønske om at skabe mennesker, der kan forbedre samfundet. Reflekterende, medbestemmende og handlende. Dannelse er noget, der sker med den enkelte, men det er samtidig noget kollektivt (Illeris). Digital dannelse skal ske gennem en refleksion over, hvad der er op og ned i forhold til fakta. Kritisk, empatisk og evnen til at tænke i sammenhæng.

Hvorfor dannelse?
Det er nødvendigt med digital dannelse for at kunne begå sig i uddannelsen i Danmark. En anden faktor er da også, at den generelle udvikling går i den digitale retning. Her kan nævnes NEM-ID, UNI-login, intern kommunikation som opgaveudlevering/aflevering, sygemeldinger og andre beskeder som er væsentlige for at tage en uddannelse i Danmark. 

Hvordan?
Generelle træk ved undervisningen understøtter elevens almene- og digitale dannelse. Arbejdsformen kobler teori og praksis.
Eleverne indgår i læringsfællesskaber, hvor der er mulighed for videndeling og hvor eleverne oplever at være indbyrdes afhængige.
Eleven har ejerskab for indholdet og kan se koblingen til virkeligheden.
Eleven skal løbende dokumentere produktioner og refleksioner undervejs, f.eks. via en blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Digitale læringsplatforme og læremidler

I mange årtier har virksomheder og organisationer investeret i digital udvikling. Det har de gjort for at optimere driften økonomisk. An...