onsdag den 15. april 2020

Digitale læringsplatforme og læremidler


I mange årtier har virksomheder og organisationer investeret i digital udvikling. Det har de gjort for at optimere driften økonomisk.
Anderledes forholder det sig med undervisningssektoren. Investeringen skal modsat give kvalitet i undervisningen ved anvendelse af digitale ressourcer. Men en langsom start. 
I mange år var ikke-didaktiske digitale læremiddel som fx PowerPoint eneste digitale udvikling. Strukturerede platforme som fx Itslearning kommer først senere. Det har så været suppleret med didaktiske digitale læringsmidler som fx fagportaler, læringsspil og iBøger.

Itslearning er sat i gang på mange skoleinstitutioner, men tilbagemeldingerne fra undervisere er næsten ens: Der bliver ikke fulgt op på anvendelsen, og anvendelsen er uens. Det er et ledelsesansvar.
Itslearning er et udmærket værktøj til at dele og udvikle læringspakker med andre undervisere. Det giver inspiration at arbejde med andre, og udviklingen af platformen for undervisningen bidrager til  systematisering og øget overskuelighed af undervisningsforløbet.
Koblingen mellem underviser/underviser og underviser/elev er nu til stede.

Men koblingen mellem skoleforløb og praktiksted er ikke eksisterende. Her kan Portfolio komme ind i billedet. Portfolio er en udmærket måde at forbinde teori med praksis og omvendt. Kommunikationen mellem undervisere, elever og praktiksted gør det muligt at rykke den praksisnære undervisning tættere på. Både under skoleopholdet og i praktikstedet. Men opgaven kræver ledelse fra skolens side. Der må ikke være et brud i portfolioprocessen på noget tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Digitale læringsplatforme og læremidler

I mange årtier har virksomheder og organisationer investeret i digital udvikling. Det har de gjort for at optimere driften økonomisk. An...